Na světě existuje velké množství nejrůznějších konspiračních teorií. Ač se to nemusí zdát, není to ve skutečnosti žádná novinka. Již od pradávna existují lidé, kteří jsou jim ochotni věřit. Jejich zdánlivý nárůst v posledních letech je způsoben ve skutečnosti pouze tím, že se mohou prezentovat na nejrůznějších sociálních sítích, a je tak o nich mnohem více slyšet.
Je však zajímavé se podívat, zda má pravděpodobnost, s jakou věříme v tyto teorie, nějakou souvislost s dosaženým vzděláním. Zde je však potřeba rozlišit ty, kteří těmto věcem skutečně věří od těch, kteří tvrdí, že jim věří, aby získali peníze či slávu. A to často není snadné rozlišit.
Výzkumy však prokázaly, že čím nižší vzdělání daný člověk má, tím náchylnější je k tomu těmto věcem věřit. Často se to dává do souvislosti s tím, že se nenaučil dobře pracovat se zdroji a skutečně kriticky myslet a ověřovat si informace, což je něco, co se většinou učí až na střední či dokonce na vysoké škole.
Avšak to rozhodně není jediný faktor, který hraje roli, i když patří k těm nejdůležitějším. Důležitý je také psychický stav dané osoby. Například ti, kteří byli v dětství týráni, případně mají velmi nízké sebevědomí a potřebu, aby je někdo vedl, jim také mohou podlehnout, bez ohledu na to, jaké školy mají.
Potřeba je také si uvědomit, zda je onen vzdělaný člověk skutečně odborníkem v daném oboru. Pokud totiž například mikrobiolog začne mluvit o globální změně klimatu, jeho slovo by nemělo mít příliš velkou váhu. A to je něco, co si mnoho lidí neuvědomuje – mají představu, že vzdělaný člověk ví skutečně všechno o všem. Tak tomu ale opravdu není, a při dnešním stupni vědomostí ani nemůže být.
Je však jasné, že čím lepší školy člověk má, tím méně je náchylný uvěřit nesmyslům. I to je jeden z důvodů, proč bychom se měli snažit, aby naše děti měly co nejlepší vzdělání. To je totiž jediná cesta, jak skutečně zlepšit svět.